Veřejný závazek
Veřejný závazek Občanské poradny Třebíč
Druh poskytovaných služeb:
Odborné sociální poradenství – § 37 odst. 3 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
Základní činnosti při poskytování odborného sociálního poradenství dle § 4 vyhl. č. 505/2006 Sb. se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:
a) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
zprostředkování navazujících služeb,
b) sociálně terapeutické činnost:
poskytnutí poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech, práva, psychologie a v oblasti vzdělávání
c) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
1. pomoc při vyřizování běžných záležitostí
2. pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím
Cíle služby:
- Poskytování odborného sociálního poradenství lidem, kteří se ocitli v tíživé životní situaci nebo kterým taková situace hrozí
- Pomáhat řešit jejich situaci prostřednictvím poskytování bezplatných, nestranných, nezávislých a diskrétních informací, rad a případné další pomoci.
- Pomoci občanům najít orientaci v jejich tíživé životní situaci, pomáhat jim najít vhodná řešení jejich situace, informovat je o jejich právech, povinnostech a dostupných službách, pomáhat jim při vyjádření jejich vlastních potřeb a hájit jejich oprávněné zájmy.
- Podporovat je při vlastním zvládání problémů, podporovat jejich osobní růst, aktivní přístup k řešení jejich situací, podporovat schopnosti uživatele převzít iniciativu a učit se řešit svou situaci vlastními silami, jak nejvíce je to možné. To vše tak, aby byl uživatel schopen samostatného jednání nezávisle na poradně. Nevytvářet závislost uživatele na našich službách.
- Zajištění bezpečnosti a odbornosti poradenství a zachování a rozvíjení důstojného života těch, kteří službu využívají
- Zajistit systematickou a komplexní práci s uživatelem služby na základě individuálního přístupu a respektování jeho názorů
- Podle potřeb uživatele a možností poradny doprovázet uživatele při řešení jeho situace, při maximálním využití přirozené vztahové sítě místních institucí a kontaktů
- Působit na chod veřejné správy a samosprávy ve prospěch občanů např. zpracováváním analýz o problémech uživatelů a nedostatcích legislativy pro státní správu a samosprávu ve snaze ovlivnit vývoj politiky a sociálních služeb
Cílová skupina:
Hlavní cílová skupina dle registrace – osoby v krizi.
Podskupiny – etnické menšiny, osoby žijící v sociálně vyloučených lokalitách, osoby žijící na hranici existenčního minima, lidé s postižením (fyzickým i psychickým), senioři, oběti domácího násilí, osamělí rodiče, diskriminovaní občané, nezaměstnaní, národnostní menšiny, bezdomovci, rodiny s dětmi a další.
Služby Občanské poradny jsou poskytovány lidem, kteří jsou v tíživé životní situaci anebo ji jako tíživou prožívají, popř. jim taková situace hrozí, neznají svá práva a povinnosti, dostupné služby nebo nejsou schopni vyjádřit své potřeby a hájit své oprávněné zájmy.
Věkové vymezení
Osoby ve věku 16 let a více.
Zásady poskytování sociální služby:
Bezplatnost
Služba je bezplatná a v současné době je poskytováno poradenství ve 20 poradenských oblastech, a to na 4 úrovních (informace, rada, nápomoc, aktivní pomoc).
Nezávislost
Občanská poradna poskytuje uživatelům služby nezávisle na státních nebo jiných organizacích a nezávisle na organizacích, které poradnu finančně podporují nebo dotují.
Nestrannost
Služby Občanské poradny jsou poskytovány všem lidem bez rozdílu rasy, pohlaví, zdravotního postižení, sexuální orientace, politické příslušnosti, světonázorové orientace, sociálního statusu apod. Pomoc a rady jsou poskytovány bez předpojatosti a zaujatosti a bez ovlivnění vlastními názory, politickým a náboženským přesvědčením poradce.
Diskrétnost
Uživatel služby může v občanské poradně vystupovat anonymně, případně si může zvolit fiktivní jméno. Poskytování služeb je vázáno mlčenlivostí, výjimku tvoří případy dle § 368 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník.
Dobrovolnost
Služby jsou poskytovány na základě svobodného rozhodnutí uživatele.
Individualita
Služby jsou poskytovány s ohledem na individuální přání a potřeby uživatele (každý má klíčového pracovníka – poradce, čerpá služby podle aktuálních potřeb atd.).
Respekt
Služby jsou poskytovány s úctou vůči uživatelům, usilují o zachování všech jeho práv a důstojnosti.
Směřování k soběstačnosti
Služby jsou poskytovány takovým způsobem, aby nevedly k vytváření závislosti na službě, je kladen důraz na podporu uživatelů, která zvýší míru jejich soběstačnosti v přirozeném prostředí.
Komplexnost
Poradenství je poskytováno tak, aby zohledňovalo celkovou situaci uživatele.
Občanská poradna Třebíč neprovádí:
Výpočty daní, poplatků, důchodů, pojištění, dávek, příspěvků, úroků, mezd, dovolené. Neradí v komerčních záležitostech. Neposkytuje finanční služby (neprovádí konsolidaci půjček), nezabývá se investičním a daňovým poradenstvím, nezajišťuje ošacení a náhradní ubytování. Nezajišťuje tlumočníky cizích jazyků, znakové řeči, texty v Braillově písmu. Občanská poradna není advokátní kancelář, krizové centrum, kopírovací centrum a neposkytuje odbornou psychologickou pomoc.
V občanské poradně nepracují právníci, nýbrž vyškolení odborní poradci splňující kritéria dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Občanská poradna nezastupuje uživatele služby u soudu, není advokátní kanceláří a nedoporučuje konkrétní odborníky. Občanská poradna nejedná jménem uživatele služby u jiných institucí. Nepřebírá písemnou a jinou plnou moc k řešení případů. Nepůjčuje telefon ani počítač pro vyřízení osobních záležitostí, nepřeváží klienty osobním automobilem. Nevyřizuje za uživatele služby jejich záležitosti telefonicky ani jinou formou. Občanská poradna nenahrazuje specializované poradny, nemá výkonnou pravomoc a není kontrolní orgán.
Dostupnost služby:
Působnost:
Ambulantní služba – dle místa poskytování služby
Terénní služba – okres Třebíč, okres Jihlava, okres Žďár nad Sázavou (primárně Velkomeziříčsko)