„Je možné odstoupit od kupní smlouvy?“
Markéta, 40 let, červenec 2017
Markéta uzavřela objednávku a kupní smlouvu přes internet na nákup zboží, konkrétně závěsného držáku na kola. U fotek zboží (závěsného držáku na kolo) uvedeného na internetových stránkách e-shopu je uvedeno, že je závěsný držák na kolo výklopný. V popisu zboží není uvedeno ani, že je výklopný, ani že je nevýklopný. Zboží si Markéta společně s manželem vyzvedli osobně na prodejně prodejce. Doma zjistili, že držák na kola výklopný není. Ještě Markéta sdělila, že již nemají originální krabici ke zboží. Markétu by zajímalo, jestli může odstoupit od smlouvy a jestli má nárok na vrácení peněz?
Otázka:
„Je možné odstoupit od kupní smlouvy a mám nárok na vrácení peněz, když jsem zboží objednala přes internet a vyzvedla jsem si jej osobně na prodejně prodejce?“
Odpověď:
Pokud byla kupní smlouva uzavřena distančním způsobem, to znamená za využití prostředků umožňujících komunikaci na dálku (klasicky přes internet či po telefonu), na právu na odstoupení nic nemění způsob převzetí zboží. Můžete tedy odstoupit od smlouvy a máte nárok na vrácení peněz.
§ 1832 (1) Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, vrátí mu podnikatel bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání (v případě US, ale žádné náklady na dodání zboží nejsou, protože si US zboží vyzvedla osobně).
A co se týká originální krabice za zboží? Zákazník odpovídá obchodníkovi pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti.
V případě, že Markétě chybí celá tvarovaná krabice, má nárok obchodník odečíst od vrácené částky hodnotu „znehodnocení“ (rozdíl mezi cenou nové a poškozené věci).
Zákonný podklad:
§ 1732 odst. 2, § 1820 odst. 1, § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
Na webových stránkách firmy najdete formulář na vrácení zboží.