„Reklamovala jsem po roce rychlovarnou konvici, došlo k výměně zboží za nové a bylo mi sděleno, že ji nesmím již reklamovat“.
Bedřiška, 58 let, listopad 2016
Bedřiška reklamovala po jednom roce rychlovarnou konvici, která přestala ohřívat vodu. Když si přijela pro vyřízenou reklamaci, prodavač jí řekl, že dostane konvici novou, ale teď už ji nesmí jít reklamovat.
Otázka:
„Reklamovala jsem po roce rychlovarnou konvici, došlo k výměně zboží za nové a bylo mi sděleno, že ji nesmím již reklamovat. Zajímá mě správnost řešení.“
Odpověď:
Předpokládáme, že zboží jste zakoupila po 1. 1. 2014. Od této doby vstoupil v platnost nový občanský zákoník, z. č. 89/2012 Sb. a došlo k určitým změnám i ve spotřebitelské oblasti.
Dle § 2 165 odst. 1 z. č. 89/2012 Sb. „kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí.“
V případě výměny reklamovaného zboží za nové bezvadné zboží neběží nová dvouletá záruka. Záruční lhůta je tedy 24 měsíců od data prvního nákupu zboží, a i když spotřebitel během tohoto období využije práva na výměnu zboží za nové, běží stále původní lhůta. Výhodnější tedy je využít práva odstoupení od smlouvy a požadovat vrácení kupní ceny. Pokud si pak za vrácené peníze spotřebitel koupí stejné zboží znovu, začíná samozřejmě běžet nová dvouletá záruka.
V žádném případě Vám nemůže prodejce brát právo reklamovat zboží.